Ícaro

Deon Meyer

Una novel.la negra sudafricana, la trama de la qual es situa en la Sudafrica actual amb referències al moment en què el règim d’apartheid va ser anul.lat. Un assassinat en un món tecnològic i on l’empreneduria és un avalor de per si, independent dels valor i els actes que comporten, i així es crea una empresa com Alibi, que crea coartades falses per adulters, o bé es fabriquen vins falsos que es venen com als millors burdeos a la Xina. Vi i tecnologia, i un grup de detectius uqe són com un micromón de la Sudafrica actual, un blanc alcohòlic, negres i mestissos, i on la dona ha de treballar el doble per demostrar el que val, però poc a poc es va posicionant en els diferents àmbits del món laboral.

Interessant.

Anuncis

Deixa un comentari

Filed under Novel.la negra

Ghostman

Roger Hobbs

En temps convulsos com els actuals, cerco lectures entretingudes i que m’enganxin i llavors la novel.la policiaca esdevé un punt de referència, un valor segur si està ben escrita i té ritme i misteri. En aquest sentit Ghostman no decep. La història és novedosa i la seva lectura molt entretinguda.

Deixa un comentari

Filed under Novel.la negra

Al cor dels homes

Nickolas Butler

Una història quotidiana a l’Amèrica profunda, on es qüestiona la institució familiar i el moviment escolta que es considera masclista i obsoleta. L’autor mostra, a travès de diferents generacions com valors com l’honestedat, la sinceritat o la família, són sovint imatges d’allò que ens agradaria que fossin, o simplement una hipocresia absoluta. Una imatge desoladora del món actual, on la sensació és bàsicament de pèrdua. Entretinguda.

Deixa un comentari

Filed under Novel.la costumista

El gegant enterrat

Kazuo Ishiguro

La darrera novel.la del nobel d’enguany és una metafora que li permet plantejar al lector la reflexió al voltant de temes i valors bàsics de la humanitat. Situada a l’Anglaterra just posterior al regnat artúric, ens presenta un món on britans i saxons conviuen en pau malgrat les guerres devastadores entre els dos pobles en un passat no massa llunyà. Això és degut a què el món viu sota un encanteri que fa que la gent no tingui memòria. La gent oblida, no recorda, ni allò bo, ni allò dolent, i això els permet viure en pau però són personatges buits, desorientats i lligats a una realitat incomprensible que els provoca por quan hi ha quelcom diferent que no entenen. En aquest món es mouen un petit grup de personatges, saxons i britans, que van a la recerca de l’origen per trobar el futur, en ells troben la joventut del noi saxó i la vellesa dels dos britans, i entre ells dos cavallers amb dues missions oposades: defensar l’oblit per evitar la guerra encara que la vida no tingui sentit enfront de lluitar per recuperar la memòria malgrat porti la guerra però poder viure i assumir realitats i responsabilitats.

El tema és apassionant. La narració com si fos una llegenda enfangada resulta atractiva al lector, i el punt de vista, que combina mirades dels personatges amb un narrador omniscient que acompanya al lector per què imagini el que narra, està molt ben aconseguit.

A més, al voltant d’aquest tema principal, l’autor proposa al lector diversos temes secundaris, però no menys interessants. Per exemple apareix la superstició enfront la religió, l’amor i la memòria, l’engany…

Una novel.la del tot aconsellable.

Deixa un comentari

Filed under Novel.la filosòfica

La substància del mal

Luca d’Andrea

Una novel.a negra entretinguda i absorbent. Una bona opció  per aquests temps convulsos, la seva lectura atrapa el lector amb una història d’aquelles que s’embolica i que quan el lector sembla entendre què ha passat es reinventa per nous camins que fan que segueixis enganxat. Entrentinguda.

Deixa un comentari

Filed under Novel.la negra, Uncategorized

4,3,2,1

Paul Auster

La darrera novel.la d’Auster té una estructura narrativa molt interessant. Partint d’un origen comú en els seus avantpassats,  narra la història d’Archie Fergusson. No és una narració lineal, sinó que aquesta és divideix en quatre línies argumentals diferenciades. El protagonista viu quatre vides diferents, i si bé els seus pares, Stan i Rose, sempre són els mateixos, la seva vida i la seva relació evolucionen de manera diferent segons fets i decisions concretes. La mort, el divorci, l’enriquiment o l ‘empobriment marquen canvis en la seva vida. Els personatges són sempre els mateixos però tenen diferents relacions amb el protagonista, i els esdeveniments històrics i personals es veuen des de diferents punts de vista.

La novel.la és entretinguda, però com a lectora m’ha resultat desigual. A cops molt interessant, una narració dinàmica i apassionant, altres una mica feixuga. Per a mi no és la millor novel.la d’Auster però és una bona lectura i resulta interessant.

Particularment m’han atret les reflexions del protagonista (en qualsevol de les seves trajectòries vitalals) al voltant de la societat i els moviments sociopolítics que viuen Fergusson i els seus familiars amics, bàsicament l’assassinat de Kennedy, els moviments contra la guerra del Vietnam, el moviment per a la defensa dels drets civils,  des de la marxa sobre Washington fins a l’aparició de moviments més radicals com els Black panters i els esdeveniments de la Universitat de Columbia el maig del 68. Probablement els esdeveniments actuals a Catalunya i el paper i manipulació dels fets per part de la premsa han fet que la meva lectura no hagi estat neutral i que la meva lectura del moviment prodrets civils en el marc de la no violència li hagi donat un protagonisme més gran que la que l’autor pretenia.

Deixa un comentari

Filed under Novel.la costumista, Novel.la històrica, Uncategorized

Patria

Fernando Aramburu

Esplèndida i brutal.

He de reconèixer que m’havia resistit fins la setmana passada a agafar aquest llibre que tanta gent em recomenava, però la idea d’una història al voltant d’ETA i el terrorisme no m’atreien de manera especial.  Finalment, però, vaig iniciar la seva lectura i m’ha captivat. M’ha meravellat com l’autor, sense descriure els atemptats i la violència dels atemptats etarres, ha estat capaç de descriure tota la violència soterrada generada per l’entorn abertzale.

Sovint he llegit com dues famílies d’ètnies diferents, per exemple serbis i croates, veïnes i amigues de tota la vida, d’avui per demà prenen partit i s’enfronten en una guerra fraticida, oblidant els lligams teixits al llarg dels anys, i m’ha colpit aquesta mateixa imatge en un poble basc, on els bàndols els definia, no ja l’origen, sinó les pintades i les decisions d’un col.lectiu d’un entorn molt tancat . L’escriptor enllaça el relat de la seva història a partir de la relació entre dues famílies amigues que en un moment donat es situen o els situen en dos bàndols diferents, vícitmes i “abertzales simpatitzants d’ETA” i com viuen els membres de la família de la víctima d’atemptat i la família d’un dels membres del comando etarra   des del moment en que es produeix la divisió.

La novel.la és molt interessant i planteja molts punts de reflexió, però no és neutral, pren partit pel bàndol de les víctimes i sovint la imatge de l’entorn abertzale apareix molt simplificat i fins i tot maniqueu.

Hi ha un altre aspecte de la novel.la que mereix un comentari a banda i és el tractament netament diferenciat dels caràcters femenins contraposats als masculins i dels joves contraposats als grans. Bittori (dona de la víctima) i Miren (mare del terrorista) es dibuixen com a dones fortes però sense matissos, per contra el marit de Miren i els fills d’ambdues, Xabier i Gorka, són personatges aparentment més dèbils , però a l’hora amb més dubtes, menys contundents, més realistes. Les filles, a diferència de les mares, Nerea i Arantxa tenen més clars i foscors i els seus caràters són més matitzats. Probablement cal llegir aquests personatges més com arquetipus que no pas a un nivell intimista.

Tot i això, és una novel.la absolutament recomenable, a banda d’una lectura molt profitosa i  entretinguda.

 

 

Deixa un comentari

Filed under Novel.la històrica, Novel.la social