El cerebro infantil: la gran oportunidad

José Antonio Marina

Abans de res, una explicació del perquè de la lectura d’aquest llibre.

Sempre he estat de tarannà curiós i quan m’ha tocat viure de prop alguna experiència vital he cercat i llegit  bibliografia divulgativa especialitzada per intentar entendre-ho millor. Així, després de la mort del Jordi, el meu home, vaig llegir força al voltant de l’elaboració del dol en general, i en els  nens, en particular, per intentar entendre una miqueta millor tot aquell garbuix d’emocions que vivíem  en el  dia a dia.

A inici de curs, la tutora del meu fill em va citar per explicar-me que el nivell de lectura de l’Oriol la feia sospitar que no tingués algun trastorn d’aprenentatge com la dislexia. Així va ser com vaig començar a navegar per webs i blogs cercant informació sobre el tema dels trastorns d’aprenentatge  i en el camí també sobre la neurociència cognitiva. Des de llavors han passat quasi bé cinc mesos. Gràcies a l’orientació d’uns pares de fills dislèxics  vaig descobrir l’existència de l’UTAE (unitat de trastorns d’aprenentatge) de Sant Joan de Deu on un equip multidisciplinar format per neuròlegs, neuropsicolegs, psicolegs i logopedes estudien el funcionament en l’aprenentatge del nen , i  després de diverses proves van diagnosticar que l’Oriol és dislèxic.

Aquest, però, no és un llibre sobre la dislexia, sinó una obra divulgativa sobre la neurociència cognitiva, és a dir, sobre com funciona el cervell i com, sabent com treballa, podem ajudar als infants a desenvolupar millor les seves habilitats cognitives, o a pal.liar les seves carències sobretot des d’un punt de vista educatiu, ja sigui com a pares o com a docents. Per a  mi és com una porta d’entrada a aquesta disciplina que ara sembla estar tan de moda que és la neurociència. Una introducció a conceptes com la plasticitat del cervell o la influència exterior que permet un desenvolupament òptim de les habilitats cognitives de cada persona, i sobretot la recollida de referències bibliogràfiques per llegir després. El cervell ha estat durant molts anys un gran desconegut, i encara n’és en gran mesura, tant pel que fa a desenvolupament de  malalties com al seu funcionament en l’aprenentatge, en el seu sentit més ampli, però avui, gràcies a nous mètodes de diagnòstic per la imatge, cada cop es saben més coses que ens permeten explicar el perquè de determinats comportaments o maneres de treballar i aprendre, i sobretot ens permet actuar per millorar el seu rendiment o bé per ajudar a cercar eines alternatives quan el cervell té alguna disfunció.

La lectura d’aquest llibre, obre més interrogants que no pas dóna respostes i és més un punt de partida que un estat de la qüestió. Fa petites pinzellades que, al menys a mi, m’han despertat una gran curiositat que intentaré anar desgranant en futures lectures.

Advertisements

Deixa un comentari

Filed under Divulgació científica

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s