Yo que he servido al Rey de Inglaterra

Bohumil Hrabal

Poques novel.les aconsegueixen desorientar-me com aquesta. Intueixo que l’autor pretenia fer una metafora sobre el pas d’una vida on de donar importància a la imatge que un projecte a la societat per tal d’intentar ésser acceptat es passa a la recerca d’un mateix abandonant totes les convencions socials, i ho planteja  a través d’un diari d’un cambrer a la primera meitat del segle XX a Txecoslovàquia. Dic intueixo perquè la lectura se m’ha fet feixuga i sovint incomprensible. El cert és que he volgut acabar el llibre per saber com acabava tot i que la lectura m’ha resultat sovint feixuga i espesa, a part que moltes de les escenes les he trobat ridicules i innecessàries. No m’ha agradat, esperava una altra cosa, i probablement quan les expectatives no es compleixen el desencís és major.

5 comentaris

Filed under Novel.la costumista

5 responses to “Yo que he servido al Rey de Inglaterra

  1. Jordi Font

    Doncs jo la vaig trobar magnífica. Sí que de vegades pot semblar incoherent el que fa el protagonista, però cal mirar-ho amb ulls txecs, és a dir, buscar-hi la tradició d’aquesta mena de neobarroc txec que passa també per l’escriptro Ivan Klima o el fotògraf Saudek. La novel·la cal llegir-la com un gran fresc de l’estupidesa i l’egoïsme individual que obre les portes als desastres col·lectius.

    • Segur que tens raó, però em va desorientar i el que explica i el com no em va resultar gens interessant, suposo que igual que el dadaisme o el surrealisme cal llegir-lo i mirar-lo amb altres ulls, però hi has d’estar predisposat i probablement jo no hi estava. Per cert, què estas llegint tu?

  2. Jordi Font

    Tot el soroll del món – V. Llorca
    Pulse – J. Barnes
    The Sense of an Ending – J. Barnes
    Dime quien soy – J. Navarro
    L’Empordà, llibre de meravelles – A. Puigverd
    Paseos con mi madre – J. Pérez Andújar
    Memorias de un vagón de ferrocarril (1925) – E. Zamacois
    La ladrona de libros – M. Zusak
    7 cuentos eroticotaoistas – P. López
    Galeria de hiperbreves – A.V.
    Amor i brossa – I. Klima

  3. Joan

    Potser en aquest cas també és millor la peli que el llibre, la vaig veure fa un temps, el títol es “Yo serví al rey de Inglaterra” y és rara però distreta. D’en Harabal fa temps vaig llegir Trens rigorosament vigilats i també em va semblar espés. Deu ser marca de la casa!

Deixa un comentari

